Sistem Pendidikan Matematik Dan
Matlamatnya Sebelum Kedatangan British (1400-1786)
Sebelum kedatangan British ke Tanah Melayu, sistem
pendidikan orang Melayu adalah berlandaskan semata-mata kepada pelajaran kitab
suci al-Quran. Kanak-kanak melayu pada masa itu biasanya mengkaji aya-ayat
Quran daripada imam di surau atau di masjid. Mengikut Wilkinson (1957):
“Murid di
pondok mula belajar perkataan-perkataan arab dan setelah menguasainya, meraka
akan terus mempelajari dengan cara menghafaz huruf abjad Arab supaya menjadi
sebagai panduan membaca doa dan teks arab. Biasanya, mereka belajar tiga
pelajaran sehari, setiap pelajaran mengambil masa satu jam. Pelajaran pertama
biasanya dimulakan selepas sembahyang subuh; kedua, selepas sembahyang zuhur
dan satu lagi selepas senja. Pada masa yang lain, murid akan menolong gurunya
menguruskan hal-hal rumah dan bekerja di kebun atau sawah. Melalui kerja-kerja
itu, murid-murid secara tidak langsung belajar kemahiran-kemahiran yang
dikehendakinya supaya dapat menjalankan kerja dalam kehidupan harian mereka.
Sungguhpun guru tidak menerima sebarang gaji daripada pengajarannya, ibu bapa
murid biasanya membekalkan tikar dan bantal, periuk dan beras untuk gurunya”.
Berdasarkan kenyataan diatas,
pendidikan masyarakat Melayu pada zaman sebelum kedatangan British boleh
dirumuskan bahawa aktiviti pelajaran adalah terhad kepada membaca Quran,
mengingat dan menghafaz doa serta mempelajari prinsip-prinsip agama Islam. Oleh
sebab itu, pada waktu ini, pendidikan matematik masih belum diperkenalkan lagi
di Tanah Melayu sehinggalah negara mula dijajahi oleh pihak British.
Sistem Dan Struktur Pendidikan
Semasa Penjajahan British (1786-1956)
Perkembangan sekolah vernakular Melayu bermula pada
tahun 1786 sehingga 1941 iaitu pada abad ke-19. Pada permulaannya, sekolah
vernakular melayu hanya dibuka untuk murid-murid lelaki sahaja kerana pada
ketika itu, ibu bapa menentang kuat desakan menghantar anak perempuan mereka ke
sekolah. Bagaimanapun, kejayaan rancangan Skinner dalam usaha penubuhan sekolah
vernakular Melayu sejak tahun 1871 telah mendorong pemerintahan British
menubuhkan sekolah bagi kanak-kanak perempuan. Subjek-subjek pelajaran yang
diajarkan di sekolah vernakular Melayu adalah berubah dari semasa ke semasa.
Misalnya, di sekolah Melayu yang didirikan mengikut Skinner pada kurun ke-19,
diantara subjek-subjek pelajaran yang diajar kepada murid ialah bacaan,
mengarang, ejaan, menulis, ilmu hisab, latihan jasmani dan ilmu alam. Namun
begitu, sekolah vernakular melayu terbatas hingga darjah empat sahaja.
Kemudian sekolah vernakular Cina yang pertama mula
didirikan di Kuala Lumpur adalah pada tahun 1900. Kurikulum sekolah vernacular
Cina adalah berdasarkan pelajaran klasik lama iaitu menghafaz klasik lama,
belajar kaligraf dan ilmu-ilmu kira dengan menggunakan abakus. Kemudian
kurikulum baru mula diperkenalkan di sekolah moden cina pada awal kurun ke-20.
Selain daripada pelajaran klasik lama, murid-murid juga belajar sejarah, ilmu
alam, sains moral, bahasa, ilmu hisab, lukisan, menyanyi dan latihan jasmani.
Bagi sekolah vernakular Tamil, pada peringkat awal pembinaannya mengalami
banyak kekurangan kerana kedatangan murid tidak tetap dan kadar keciciran juga
tinggi.
Untuk sekolah Inggeris di Tanah Melayu yang terulung
pada masa itu dibuka di Pulau Pinang iaitu Penang Free School. Pembinaan
sekolah itu adalah atas inisiatif Rev R.S Hutchings iaitu ketua Paderi
Negeri-Negeri Selat. Pada 6 Disember 1816, Hutchings mengumumkan rancangan dan
kebaikan mengenai penubuhan Penang Free School dihadapan masyarakat umum.
Beliau menerangkan kanak-kanak di sekolah ini akan diajar membaca, menulis
bahasa Inggeris serta hukum-hukum dalam membuat kira-kira.
Kesimpulannya, sejarah pendidikan matematik di Tanah
Melayu atau Malaysia bermula apabila British mula menjajah tanah Melayu dan
menubuhkan beberapa sekolah bagi mengajar subjek matematik walaupun pada masa
itu, guru-guru yang mendidik subjek matematik masih belum menguasai subjek ini
apabila mengajar murid-murid.
Latihan Guru
Disebabkan pembelajaran matematik sangat penting
pada ketika itu, pada tahun 1900 Kolej Latihan Melayu di Melaka. Kolej Latihan
Melayu Melaka menawarkan kursus latihan selama 2 tahun. Buat kali pertama,
seramai 24 orang guru pelatih dipilih mengikut kursus ini. Selain daripada belajar
Bahasa Melayu, Pendidikan Jasmani, Ilmu Hisab, Ilmu Alam dan Teknik Menganyam,
guru pelatih juga di kehendaki menjalani latihan mengajar di sekolah yang
berhampiran. Kemudian, Maktab Penguruan Sultan Idris yang ditubuhkan pada tahun
1922 di Tanjung Malim, Perak, merupakan Maktab Penguruan yang lebih sempurna
serta bersejarah. Tujuan Maktab Penguruan ini ditubuhkan ialah bagi
mengumpulkan tenaga pengajar yang mahir terutamanya bagi subjek matematik. Bagi
guru pelatih di Kolej Latihan Melayu, Johor Bharu mengikuti kursus Rahsia
Mengajar, Ilmu Hisab, Ilmu Alam, Lukisan, Membaca, Ilmu Bahasa serta Pelajaran
Agama.
Raffles College
Raffles College ditubuhkan pada tahun 1919 adalah
pelaksanaan cadangan Jawatankuasa Firmstones selepas mengkaji Laporan Jawatankuasa
Maxwell yang ditugaskan untuk mengkaji penubuhan institusi pelajaran tinggi
pada tahun 1918. Tujuan-tujuan menubuhkan Raffles College adalah bagi memenuhi
keperluan melatih guru serta melatih penuntut-penuntut dalam bidang teknologi
dan sains. Syarat memasuki Raffles College pada masa itu ialah lulus
Peperiksaan Cambridge Seberang Laut dengan memperoleh kepujian dalam Bahasa
Inggeris dan tiga mata pelajaran lain. Untuk mendapat Sijil Diploma dari
Raffles College, penuntut harus belajar tiga mata pelajaran yang dipilih
daripada Bahasa Inggeris, Sejarah, Matematik, Kimia, Fizik, Ilmu Alam, Ekonomi
dan Pendidikan.
Pembinaan Semula Sistem
Pendidikan Negara
Selepas kembalinya tentera British pada bulan Ogos,
1945, salah satu tugas kerajaan ialah membina
semula sistem pendidikan di Tanah Melayu. Rancangan Cheeseman merupakan
percubaan pertama untuk penyusunan semula polisi pendidikan di bawah
pentadbiran Malayan Union. Kemudian tubuh Laporan Barnes, Laporan Fenn-Wu,
Ordinan Pelajaran 1952, dan Laporan Razak. Keempat-empat ini ditubuhkan bagi
memperbaharui dasar pendidikan di Tanah Melayu. Walaubagaimanapun, Laporan
Razak telah digunakan sebagai mengkaji Dasar Pendidikan Persekutan Tanah
Melayu. Laporan Razak dibentangkan dan seterusnya diluluskan dalam Majlis
Perundangan Persekutuan pada bulan April, 1957; kemudian dikuatkuasakan sebagai
Ordinan Pelajaran 1957. Inilah kali pertama dalam sejarah Malaysia di mana
perancangan pendidikan yang telah dirangka untuk semua kaum dengan corak
identiti kebangsaan.
Perkembangan Pendidikan Awal
Kemerdekaan Sehingga 1970-an
Pada tahun 1959, sebuah Jawatankuasa Penyemak
Pelajaran telah dibentuk dengan melantik Abdul Rahman Talib, yang ketika itu
menjadi Menteri Pelajaran Malaya, sebagai pengerusi. Tujuan perlantikan jawatankuasa
tersebut ialah mengkaji semula polisi pendidikan kebangsaan sebagaimana yang
telah dicadangkan dalam Laporan Razak serta kesan-kesan dalam perlaksaannya.
Pada Laporan Rahman Talib, terdapat rancangan Sistem Pendidikan Aneka Jurusan.
Semua murid di bawah sistem ini dikehendaki
mempelajari subjek pelajaran asas termasuklah matematik yang merupakan
subjek asas yang perlu dipelajari oleh murid-murid.
Bagi menambahkan bilangan guru yang mengajar subjek
matematik, pada tahun 1963, sebuah jawatankuasa dilantik untuk mengkaji
kursus-kursus pengajian serta sukatan latihan perguruan. Jawatankuasa telah
mencadangkan supaya suatu Program Integrasi dirancang secara menyeluruh untuk
melatih guru bagi sekolah menengah rendah. Mengikut Program Integrasi ini, keenam-enam
Maktab Perguruan hanya akan melatih guru-guru dalam subjek tertentu. Bagi guru
yang mengajar subjek matematik dan sains, mereka ditempatkan di Maktab
Perguruan Persekutuan Pulau Pinang.
Sejak Sememanjung Malaysia mencapai kemerdekaannya
pada tahun 1957, program meningkatkan prestasi guru telah diberikan keutamaan
dalam rancangan Kementerian Pelajaran Malaysia. Oleh sebab itu, jawatankuasa
dibentuk untuk merancang Khursus Dalam Perkhidmatan bagi guru-guru sementara
dan Kursus Tambahan bagi guru-guru terlatih. Dalam Perkhidmatan yang
dicadangkan oleh Jawatankuasa antaranya meliputi kursus tambahan untuk
guru-guru terlatih yang akan mengajar subjek-subjek dalam kurikulum baru
seperti Sains Paduan, Sains Nuffield, Matematik Moden dan lain-lain.
Seterusnya, sebagaimana yang telah disebutkan,
Malaysia telah menubuhkan 3 buah universiti baru diantara tempoh 1969-1971.
Terdahulu daripada itu, Kolej RIDA telah ditubuhkan pada tahun 1956 dengan
tujuan melatih Bumiputera dalam bidang perniagaan. Pada masa itu, Kolej RIDA
adalah dibawah pengelolaan Penguasa Pembangunan Luar Bandar dan Perindustrian
(RIDA). Pada tahun 1967, Kolej Rida bertukar kepada Kolej MARA. Kursus yang
ditawarkan oleh Kolej MARA ialah Kursus Perakaunan, Perundangan Sains Gunaan,
Seni Lukis dan Rekabentuk, Komputer Sains dan Matematik, Kejuruteraan,
Pertanian, Seni Bina dan Pengukuran serta Kursus Pra-Universiti.
Sistem Pendidikan Selepas 1969
Perkembangan pendidikan merupakan usaha utama yang
boleh meningkatkan taraf hidup rakyat. Antara sebab pendidikan matematik sangat
penting diajar di sekolah-sekolah kerana di bawah Rancangan Malaysia Pertama
ada menjelaskan dapat memperbaiki taraf hidup, memenuhi keperluan dalam
kehidupan, memacu kearah teknologi. Di bawah Rancangan Malaysia kedua lebih
kepada memperbaiki mutu pelajaran untuk membentuk satu masyarakat yang maju
berasaskan kepada sains dan teknologi moden. Selain itu, program Sains Panduan
dan Matematik Moden turut diperkenalkan sebagai sukatan baru untuk membina satu
masyarakat yang maju berasaskan kepada sains dan teknologi moden.
No comments:
Post a Comment